Hoe voorkom je blessures tijdens het sporten?

Vele zullen het oplopen tijdens het sporten en misschien ben jij er zelf wel ook eentje van. Dan heb ik het natuurlijk over blessures. Een blessure kan erg vervelend zijn en dan vooral wanneer het heel lang duurt voordat het over is, of dat het zo erg is dat je nooit meer zal kunnen sporten. Maar wat kun je nu het beste doen om blessures te voorkomen?

Het ontstaan van een blessure

Blessures kunnen op allerlei verschillende manieren ontstaan en er zijn natuurlijk ook veel verschillende blessures. Misschien heb jij er ook wel eentje of weet je het niet eens dat je er een hebt. Hoe ontstaat dan een blessure? Vooral bij sporters kunnen blessures ontstaan door een verkeerde beweging of overbelasting, dit kan dan een spier zijn wat te ver uitrekt of misschien zelfs scheurt. Ook kan dit bij een pees gebeuren. In principe heb je ook al een blessure als je bot ergens is gebroken of wanneer je gewricht net de kant op wordt geduwd of getrokken wat nou juist net niet de bedoeling was.

Wat te doen tijdens een blessure?

Als je blessure hebt, of denkt te hebben, is het belangrijk om rust te houden. Dit houdt dus in om niet te gaan sporten totdat je zeker weet dat het over is. Ook kun je met je blessure langsgaan bij Fysio Effect, zij zullen met jou bespreken wat er aan de hand is en hoe ze je gaan helpen. Je wilt natuurlijk als je eindelijk van deze blessure af bent, gelijk weer een nieuwe blessure oplopen. Daarom helpt Fysio Effect dan ook met het voorkomen van een volgende blessure door de juiste behandelingen te geven.

Hoe voorkom je een blessure?

Wil jij lekker kunnen blijven sporten zonder kans op een blessure te krijgen? Dat kan zeker, als je maar goed de volgende stappen even doorleest om een blessure te voorkomen. Overigens moet je het niet alleen doorlezen, maar je moet het ook echt doen want anders eindig je zo wellicht met een blessure bij fysiotherapeut Zoetermeer

  • Een warming-up en cooling-down zijn belangrijke onderdelen die je echt niet moet vergeten om een blessure te voorkomen. Dit zorgt er namelijk voor dat je spieren en pezen warm worden voordat je gaat sporten.
  • Opbouw van een sporttraining. Kijk dus naar je fitheid en baseer daar een training op.
  • Goede sportschoenen kan al het halve werk zijn. Zorg dan ook voor schoenen met goede stabiliteit, grip en schokdemping.

Zo kan je bijvoorbeeld ook een sportmedisch onderzoek laten doen waarbij gekeken wordt hoe gezond je bent en wat je lichaam aan zou kunnen. Daarbij kan een sportarts advies geven over sporten die het beste voor jouw lichaam zijn of het best bij jou passen. 

Vrouw Helpt Sportman Met Blessure Tijdens Cardiotraining

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.